StudyBee stödjer Kunskapsskolans metodik med eleven i centrum
Emil Johansson, kvalitets- och utvecklingsledare inom digitala system, Stina Jonsson, gymnasiechef och Maria Szabo, kvalitets- och utvecklingschef.
Kunskapsskolan inför StudyBee på sina sex gymnasier runt om i Sverige. “StudyBee är pedagogiskt anpassat för både elever och personal, och kommer att stärka våra arbetsflöden som sätter eleven i centrum,” säger Maria Szabo, kvalitets- och utvecklingschef.
Kunskapsskolan driver 29 grundskolor, sex gymnasier och en resursskola med nära 15 000 elever. Arbetet att hitta ett nytt system för elevdokumentation inleddes för många år sedan, men intensifierades i och med införandet av Gy25. Det system som Kunskapsskolan använde hade många år på nacken och behövde uppdateras – antingen genom att bygga om det eller genom att hitta ett mer ändamålsenligt system. Systemet skulle både vara anpassat för Gy25 och fungera väl med Kunskapsskolans egen metodik som ger eleverna en personligt utformad utbildning genom alla årskurser. Metodiken är målstyrd och utgår från elevernas egna utbildningsmål. Varje elev har en studiecoach som regelbundet följer upp och samtalar med eleverna om måluppfyllnad, och planerar framåt. Utbildningen och stödet bygger helt på elevernas ambitioner och unika behov. Studiecoachen måste ha god insikt om elevernas situation för att detta ska fungera.
“Vårt unika arbetssätt kräver ett verktyg som kan leverera aktuell och korrekt information om eleverna kontinuerligt, både översiktligt och mer detaljerat. Vi ville också ha all information samlad och lättillgänglig för skolans personal, och en lösning som främjar samverkan med elever och vårdnadshavare. Allt detta hittade vi i StudyBee,“ säger Maria Szabo, kvalitets- och utvecklingschef.
Valde spetsverktyg framför helhetslösning
Inledningsvis utvärderade Kunskapsskolan helhetslösningar, så kallade skolplattformar, men ville egentligen inte behöva byta ut befintliga system för schemaläggning och elevadministration. De sökte ett specifikt verktyg för elevdokumentation som var integrerat med Google Classroom. Emil Johansson, kvalitet- och utvecklingsledare inom digitala system, minns mötet när de fick en demo av StudyBee.
“StudyBee inledde med att säga: Vi är ett tillägg till Google Classroom, vilket fångade oss direkt. Det var pusselbiten vi letat efter,” säger han.
Fördelar för elevhälsan
Stina Jonsson, verksamhetschef gymnasium, ser flera vinster med StudyBee, till exempel hur de på ett ännu mer strukturerat sätt kan arbeta med skolans systematiska kvalitetsarbete och det prioriterade området hälsofrämjande lärmiljö.
“Elevhälsan kommer att kunna arbeta smidigare och säkrare, nu när all dokumentation blir lätttillgänglig för behöriga parter och allt ligger i en säker miljö hos StudyBee,” säger hon.
Värdesätter pedagogisk kompetens i produktteamet
Kunskapsskolan lyfter fram flera värden med att samarbeta med StudyBee. Maria Szabo nämner bland annat att StudyBee har pedagogisk kompetens i sitt customer support- och produktteam.
“Alla leverantörer kan visa välvilja att försöka förstå hur vi arbetar, men hos StudyBee upplevde vi verkligen att förståelsen fanns där. Vi får ett verktyg som stödjer våra processer och rutiner, och inte tvärtom, säger Maria Szabo.
Emil Johansson lyfter också fram det sätt som StudyBees team ibland ifrågasatte Kunskapsskolans sätt att arbeta, vilket de uppfattade som mycket positivt.
“När vi gick igenom verksamhetsåret tillsammans blev det samtidigt som en typ av verksamhetsutveckling för oss. Vi tog tillfället att tillsammans med StudyBee utvärdera våra rutiner,” säger Emil Johansson.
Startade med en pilot
Kunskapsskolans gymnasier startade med en pilot där de först utbildade nyckelpersoner på varje skola. Stina Jonsson är trygg med att införandet kommer gå bra.
“Vår skolpersonal är vana vid att arbeta strukturerat, så de kommer snabbt förstå flödena i StudyBee. Det fina nu är att de får ett ännu bättre verktyg för att kunna följa upp, planera och stödja eleverna,” säger hon.