“Detta är rätt väg att gå”

Ett växande kalkylblad för skolans Early Warning System var en av anledningarna till att ProCivitas i Växjö valde att starta en pilot med StudyBee. De var också nyfikna på hur datadrivna arbetsflöden skulle kunna underlätta deras vardag.

Erik Näsström, IKT-ansvarig.

ProCivitas i Växjö är en mindre skola med 470 elever, många studiemotiverade och ambitiösa, som går på ekonomi-, samhälls-, och naturprogrammet. Omkring 35 lärare och två specialpedagoger arbetar på skolan. Erik Näsström är IKT-ansvarig och berättar att de tittade på StudyBee redan 2016, och har följt utvecklingen sedan dess.

“Vi har alltid varit framåtsträvande och var tidiga med Google Workspace. Lärplattformarna är tunga, med mycket klick och stor administrativ börda för vår personal. Utvecklingen mot datadrivna arbetsflöden inom skolan är rätt väg att gå,” säger han.

Frida Fager, ämneslärare i svenska och engelska.

Anledningen som fick ProCivitas i Växjö att starta pilot med StudyBee just nu var skolans Early Warning System (EWS), som låg i ett kalkylblad.

“Kalkylbladet blev större och större för varje år med fler parametrar och mer data. Det är helt enkelt väldigt tungrott. När erbjudandet om pilot dök upp, så tog vi chansen. Vi är nyfikna. Hur mycket kommer StudyBee att underlätta för oss, och hur kommer eleverna att ta det?” berättar Erik Näsström.

Positiva överraskningar

Skolan valde att köra piloten med en klass på Naturprogrammet för att begränsa antal lärare. Skolledning, personal för elevhälsan och elever var också med. Erik Näsström gjorde en introduktion för personalen och är även med i allas Classroom för att kunna stötta och svara på frågor. Han lade också in historisk data för engelska, svenska och matematik för att personalen skulle få en mer realistisk bild i översikten.

Frida Fager, ämneslärare i svenska och engelska, är en av de lärare som deltar i piloten. Hon kände först oro inför det nya digitala verktyget, men blev positivt överraskad.

“Det är mycket smidigare än jag trodde, verkligen jättebra. En bonus vi upptäckte är att i StudyBee kan man publicera återkopplingen till eleven först utan att samtidigt visa bedömningen. Det är mycket bättre för eleverna,” säger hon.

Elevhälsan får en helt annan överblick

Specialpedagogen som deltar i piloten är enligt Erik Näsström “lyrisk” över hur tydligt allting är i StudyBee.

“Elevhälsan får en helt annan överblick i EWS. Vi har annars alla uppgifter om till exempel extra anpassningar i mappar. I StudyBee finns allt på elevkortet, som specialpedagogerna har tillgång till.”

Vad tycker eleverna?

“Eleverna är vetgiriga och ligger på lärarna rätt bra. När eleverna vet att de till exempel klarat en uppgift vill de direkt se att färgen ändrar sig från gult till grönt i appen. De gillar verkligen notiserna som skickas ut automatiskt så snart lärarna är klara med sin återkoppling,” säger Erik Näsström.

Hur skulle du summera upplevelsen av StudyBee?

“Vi kan fånga upp elever som är på väg att få kursvarning mycket tidigare, personal minskar sin arbetsbelastning samtidigt som de får en mycket tydligare översikt, och eleverna blir mer engagerande tack vare appen. Det är ett spännande verktyg.”

 

Hur fungerar StudyBee?

Ta reda på mer om verktyget


Föregående
Föregående

Håkan Furevik ny styrelseordförande i StudyBee

Nästa
Nästa

Datadrivet är modellen - även i skolan!